Δευτέρα, 12 Νοεμβρίου 2012

Το κύμα: Όταν ο κινηματογράφος γίνεται μέσο διδασκαλίας

 Στο μάθημα της Έκφρασης-Έκθεσης εκτός από τη μελέτη κειμένων, κυρίως δοκιμιακού χαρακτήρα, είναι ευεργετική και η δημιουργική παρακολούθηση και εμβάθυνση στο περιεχόμενο αξιόλογων κινηματογραφικών ταινιών που διακρίνονται για τη στοχοθεσία τους. Μια τέτοια ταινία είναι '' Το κύμα" (Die Welle) 2008. Ιδανική ταινία για την προβολή του φαινομένου της εξουσίας και της ανεξέλεγκτης δύναμης της χειραγωγημένης ομάδας. Θεωρώ επιβεβλημένο μετά την παρακολούθηση της ταινίας τη διανομή φύλλου εργασίας με συγκεκριμένες ερωτήσεις. Στο επόμενο δίωρο μπορούμε να διδάξουμε το σχεδιάγραμμα του θεματικού κύκλου  Εξουσία και να ολοκληρώσουμε με τη μελέτη ενός κειμένου με ερωτήσεις ανάλογες με αυτές των θεμάτων των πανελλαδικών εξετάσεων.




ΤΑΞΗ Γ
ΜΑΘΗΜΑ:ΕΚΘΕΣΗ-ΕΚΦΡΑΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ: Εξουσία
ΧΡΟΝΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: 2 διδ. ώρες για την προβολή της ταινίας και 1 διδ. ώρα για το Φύλλο Εργασίας
Κινηματογραφική ταινία: Το Κύμα, 2008
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
(Ελένη Παπαδοπούλου, φιλόλογος)

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
1. Να κατανοήσουν οι μαθητές την έννοια της εξουσίας
2. Να οριοθετήσουν την έννοια της κρατικής – πολιτικής εξουσίας
3. Να μπορούν να συγκρίνουν τις διάφορες μορφές εξουσίας
4. Να συνειδητοποιήσουν τους λόγους για τους οποίους οι πολίτες στη Δημοκρατία πειθαρχούν στην εξουσία.

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Αφού παρακολουθήσετε την προβολή της ταινίας του Dennis Gansel  «Το Κύμα» (Die Welle, 2008), να απαντήσετε στις παρακάτω ερωτήσεις.

Α. ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ.
1.     Ποιο είναι το όνομα και η εθνικότητα του σκηνοθέτη;
…………………………………………………………………………………..
2.     Σε ποια περίοδο αναφέρεται το έργο, σε ποια χώρα ή περιοχή;
…………………………………………………………………………………..
3.     Σε τι αναφέρεται το περιεχόμενο του έργου;
…………………………………………………………………………………..
4.     Αναφέρεται το έργο σε αληθινή ιστορία;
…………………………………………………………………………………..
5.     Σε ποιο είδος ανήκει  (ντοκιμαντέρ, κοινωνικό δράμα, επιστημονική φαντασία, κωμωδία, άλλο);
……………………………………………………………………………….

Β. ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
6.     Να παρουσιάσετε την ιστορία και την εξέλιξή της σε 10 γραμμές.
………………………………………………………………………………………
7.     Ποιοι χαρακτήρες σκιαγραφούνται στην ταινία; Να τους περιγράψετε.
………………………………………………………………………………………
8.     Με ποιόν τρόπο τέθηκε ο καθηγητής επικεφαλής της ομάδας;
………………………………………………………………………………………
9.     Ποια ήταν τα χαρακτηριστικά της εξουσίας που ασκούσε ο καθηγητής;
………………………………………………………………………………………
10.  Για ποιόν/ποιους λόγους πειθαρχούσαν οι μαθητές στον καθηγητή τους;
………………………………………………………………………………………
11.  «Επέβαλλε» ο καθηγητής την μεταστροφή της ομάδας σε αυταρχικό, ‘κλειστό’ σώμα ή η μεταβολή επήλθε μόνη της; Πώς έγινε αυτό και γιατί;
………………………………………………………………………………………


12.  Τι προσφέρει μια ομάδα όπως αυτή της ταινίας στα μέλη της;
………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………
13.  Πώς λειτουργεί η αίσθηση άσκησης εξουσίας ή η κατοχή θέσεων ισχύος στην εκδήλωση αυταρχικών συμπεριφορών;
………………………………………………………………………………………
14.  Σε τι διαφέρει η άσκηση εξουσίας σε μια ομάδα όπως αυτή της ταινίας από την άσκηση εξουσίας στην πολιτική – κρατική εξουσία;
………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………
15.  Εντοπίζετε κάποιο λάθος στην συμπεριφορά του καθηγητή και αν ναι, πού; Πού κατά τη γνώμη σας οφείλεται αυτό το λάθος;
………………………………………………………………………………………
16.  Ποια συναισθήματα σάς δημιουργούν οι χαρακτήρες της ταινίας;
………………………………………………………………………………………





Δημοσίευση σχολίου